Mülakattan Notlar Serisi

Blog sahibi Gökhan Kocabıyık 02.07.1993  Üsküdar doğumludur. Sakarya Üniversitesi İnsan Kaynakları Yönetimi Lisans Programı 2015 mezunudur ve okuma aşkına doyum olmaz dedi bugün Anadolu Üniversitesi İşletme Lisans Programı ile öğrenimine devam etmektedir. Yazılarını IK ile edindiği bilgi ve izlenimlerle güncel tutmayı hedeflemektedir.
Hayallerimiz okul bitince iyi bir iş sahibi olmaktı, ben de bu hayallerin tam ortasındayım. Okul bitmemişti ama olsun genç çalışmak isterdi. 3. sınıfın bahar dönemi ve yaz aylarında gönüllü stajyerlik için çalmadık kapı, gezmediğimiz sokak kalmadı. Görüşmelerin olumlu olduğu tarafıma bildirildi ve cevapsız kalmadı lakin erken davranmak gerektiğini söylediler ama ne kadar erken? ne zaman? ne vakit?. Başvurular için belli bir zaman dilimi belirtmedikleri için staj dönemi çok pasif kaldım, işletmelerde durum karşısında kısa dönem stajyere pek olumlu bakmıyorda zaten. Şunu duydum;" Geç kalmışsın dostum biz seninle çalışmayı isterdik ama dönem stajyerlerini sonbahar ve ilkbahar olarak değerlendiriyoruz." Sanki mevsimlik işçiyim hasat zamanını bekliyor! Baktım böyle olmayacak işsizlik felsefesinde altın maddelerden birini uyguladım, "Mülakatlardan Notlar" adlı defter tutmaya başladım tabi sizlere hepsini yazmayacağım çünkü kaç görüşmeye katıldığımı bende tam olarak kestiremiyorum. İçlerinden çok enterasan ve bende yer eden bir kaç görüşmeyi sizlerle paylaşmak isterim.
Son sınıfın bahar dönemi biz de zorunlu stajdır ve yerimizi ayarlamak için yaz aylarından çalışmaları hızlandırdık. Sonbaharın en güzel aylarından Kasım da aşk başkadır sanmayın ki aşık olduk gidiyoruz ben mülakattan bahsediyorum. Referansım Filiz Yaraş'ın tavsiyesi üzerine İstanbul Pendik The Green Park Hotel & Conventıon Center IK ile görüşme ayarlandı, düştük yollara güncel CV hazırlandı, traş olundu, takımları çektik kız istemeye gidiyoruz. Yok yok şaka mülakatım var çekilin! Heyecan beni sabah saat 06.00'da yakaladı çünkü bu görüşmeye imkansız gözüyle bakıyordum oteli gözümde büyütüp fevri kararlar vermemin de etkiside büyüktür. Yetkili kişinin yönlendirmesi karmaşık otel koridorlarında ofise ulaştık ve İK Yetkilisi Ceyda Bayraktar'ın sıcak, samimi tavrına hayran kaldım. Dese ki;"Gökhan bizim için olumsuz." senin canın sağ olsun derim o kadar iyi niyet sahibi bir insandır. Üzerinde titizlikte çalıştığım CV hiç dikkate alınmadı, başvuru formunu doldurdum, staj gün, hangi birimde çalışacağım ve diğer hususlar not alındı ve bakım ki 5 dakikada Beşiktaş! staj yerim ayarlandı, 3.5 aylık süreçte çok şey öğrendim. Dolu dolu staj defterim, verimli tezim ile birlikte mutlu mesut dönemi bitirdim.
Tabiki her zaman iş hayatımız staj dönemi kadar kolay olmayacaktı. Yaklaşık 8 ay geçti ve şuan çalışmıyorum, aktif iş arayışı içerisindeyim. İş var mı var ama biz de iş yok iş yok çünkü teoriyi mezun olduğumuz gün bırakıyoruz, kendimize güncelleme getiremiyoruz. Hafıza yetersiz değil, işi ayağımıza bekliyoruz, yalansa yalan de ahanda dayı burada ona sor.. Başvuru yaptığım firmaların %60'ından davet geldi mülakata girdim, testler yapan oldu görüşme esnasından benden deneyim istediler, stajın yetmez aslanım iki üç beş üzerine koy dediler. Yeni mezun için deneyim ne demekti? Bunu nasıl ve neye göre istiyorlardı bilmem ben şok!
İşletmenin küçüğü büyüğü olmaz ekmeğimizin peşindeyiz, hiç bir zamanda iş görüşmeleri gözümü korkutmamıştır. Bence bu deneyimdir, kişi eksiklerinin farkına varacak ve benzer durum karşısında nasıl davranacağını ona göre ayarlayacaktı, kendini hazırlayacaktır. Zaman Zaman firmaların numaralarını bulup arıyorum. İK'ya bağlanıp kendimi mülakata davet ettiriyorum. Buna olumlu bakan var, olumsuz bakanı da, güvenliğe kadar gelip oradan gönderenide... Bazı şeyleri sindirmek gerekiyor, kızmak çözüm değil dibe çöküştür çünkü insan o an hata yapmaya meğillidir.
Mülakatta neler istediler, ne dediler, ne yapmam gerektiğini bir kaç adımda söyleyeyim:
  • Sektör ayırmaksızın kesinlikle iyi derecede ingilizce bilmeniz çünkü ingilizce bir dil olmaktan çıktı hayatımızı şekillendiren olgu gibi bakabiliriz. Varsa yanına şimdiler de ufak tefek ikinci bir dilde fena olmaz.
  • Deneyim dediler ama burada staj süreciniz olacaktır(yeni mezun adaylar için). Artı olarak kulağa bir kaç yıl gibi söylemler geliyor, ilanlarda da görüyoruz ama anlam veremiyoruz, isviçreli bilim adamları araştırmalarına devam ediyor.
  • Bilgisayar bilginizde MS Office dışına çıkın, yazılım öğrenmeye bakın varsa imkanınız biraz zorlayın. (LOGO, SAP, ORACLE vb.)
  • İş hukukunu söylemeye gerek var mı? başvuru yaparken zaten bunu biliyorsun dimi? evet evet biliyorsun 4857, 6331 yaz yaz çatır çatır söylersin. Yarın bir gün işten çıkarırlar falan Allah korusun allta kalma hakkını ararsın, uyanık ol ;)
  • Erkek adaylar için askerlik büyük engel yapın aradan çıksın
  • İş olsun da çalışırım demeyin, lokasyon çok önemli. İşe gidiş geliş, mesafe çok büyük önem arz ediyor. Denedik zor oluyor çünkü uyku çok tatlı gelir, 5 dakika için insan neler vermez ki.
  • Standart, kalıplaşmış diğer maddeleri zaten biliyoruz. Takım ruhu, arkadaşlık ilişkilerine bağlılık, analitik düşünebilen gibi.
Proje fikri sizleri ayrıcalıklı yapar, üretken olmakta fayda var. Başvuru sürecinde ya da mülakat esnasında sizin işi ne kadar istediğiniz  o an ki hal ve harekeklerinizden belli olur. Bana yöneltilen sorulardan biri aldığım dersler ve içerikleriydi. İnsan kaynakları başvurusunda genellikle Sakarya Üniversitesi İKY'den bir haber olan işletmeler var ve lisans programı olduğunu bilmiyorlar ya da önlisans diyebiliyorlar. Sesimizi duyurmak adına üstüne basa basa söylüyoruz.
Kısa ve uzun vadeli kariyer hedeflerinizi bir köşeye not ediniz, öz geçmişinizi güncel tutun. Pusula her zaman kuzeyi göstermeyecektir. 8 aylık süre içerisinde bir çok iş görüşmesine katıldım, lokasyon sorunsalı nedeniyle anlaşma sağlayamadığım oldu, kimisinde eleme kriterleri vardı bunlardan biri askerlikti ama görüşmelerim olumsuz sonuçlandı diye pes edecek değildim. Ben deneyimin böylede kazanıldığı bilincindeyim. Mülakattan edindiğim ve bana ilginç gelen notları sizlerle paylaşmaya devam edeceğim.COMİNG SOON.
Eleştiriye açık biriyim ve sizlerin yorumları benim için değer niteliğindedir.
Sevgili okurum Teşekkür ederim =)
images

Yorumlar